Навчальна програма з позашкільної освіти

соціального-реабілітаційного напряму

гуртка "Олександрійський молодіжний парламент"

Пояснювальна записка

На сьогоднішній день одним із актуальних питань освіти є створення в навчальних закладах умов для самореалізації учнівської молоді, залучення її до участі в прийнятті можливих рішень.

Сучасний навчальний заклад повинен виховати особистість, яка зможе активно діяти в усіх сферах життя не лише свого колективу, а й своєї держави, сформувати у неї навички самоврядування, виробити соціальну активність, відповідальність у процесі практичної громадської діяльності.

Програма гуртка «Я – лідер» створена на основі програми «Основи учнівського самоврядування» та «Лідерство – запорука успіху», рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист МОН України № 1/11-3839 від 12.07.2005 р.). В означену програму внесено деякі зміни та доповнення, зокрема в навчально-тематичному плані збільшено кількість навчальних годин, а також змінено тематику практичних занять.

Учнівське самоврядування – це результат цілеспрямованих педагогічних зусиль із нормування учнівського колективу, що забезпечує формування ряду позитивних якостей (поваги до демократичних цінностей, норм співжиття, почуття солідарності, відповідальності), виробляє почуття господарів у рідній школі, забезпечує їм розвиток організаторських здібностей шляхом залучення до управління шкільними справами та створення працездатних органів колективу, наділених реальними правами та обов'язками.

Наповнюваність навчальних груп становить 10-15 дітей віком 12-17 років.

Навчальна програма передбачає 4 роки навчання:

1рік - Початковий рівень – 1-й рік навчання – 144 год, 4 години на тиждень;

2 рік - Основний рівень – 1-й рік навчання – 216 год, 6 годин на тиждень;

3 рік - Основний рівень – 2-й рік навчання – 216 год, 6 годин на тиждень;

4 рік - Вищий рівень – 1-й рік навчання – 216 год, 6 годин на тиждень.

У ході першого року навчання вихованці оволодівають навичками творчого самоврядування, ознайомлюються з питаннями періодизації, завданнями та організацією учнівського самоврядування. Зважаючи на це, переважна більшість занять спрямована на вивчення й опрацювання теоретичного матеріалу. При цьому заняття доцільніше проводити у формі ділової гри.

Протягом другого року навчання вихованці вчаться застосовувати на практиці опрацьований теоретичний матеріал, організувати роботу комісій, проводити сесії та заходи, самостійно розподіляти доручення.

Упродовж третього року навчання діти повинні вміти самостійно формувати команду та її актив, планувати свою роботу, аналізувати роботу свого колективу, володіти мистецтвом спілкування. У цей період педагог веде консультативні заняття, на яких учні отримують необхідну для роботи інформацію, координує роботу в комісіях, сприяє поглибленню набутих знань.

Четвертий рік навчання – підсумковий. У цей період діти поглиблюють власні індивідуально-психологічні особливості, розвивають ключові компетентності, координують свою роботу та напрямки діяльності.

Початковий рівень, перший рік навчання

Навчально-тематичний план

Тема Кількість годин
теоретичних практичних всього
Вступне заняття «Я – громадянин України» 4 2 6
Розвиток самоврядування 6 6
Учнівське самоврядування 20 8 28
Теорія лідерства 12 8 20
Комісії Парламенту дітей 8 8 16
Атрибутика Парламенту дітей 8 8 16
Організація заходів, акцій 12 12 24
Робота зі школярами молодшого шкільного віку 8 8 16
Інформаційне забезпечення діяльності органів дитячого самоврядування 4 8 12
Разом 80 64 144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття «Я – громадянин України» (6 год.)

Теоретична частина.

1.1 Розуміння понять: громадянин, громадянство, громадянське суспільство, громадянська свідомість, активна життєва позиція.

1.2 Громадські організації, їх роль у процесі розвитку держави (оглядово).

Практична частина.

1.3 Дискусія та круглий стіл «Хто такий громадянин».

2. Розвиток самоврядування (6 год.)

Теоретична частина.

2.1 Періоди розвитку учнівського самоврядування в українській школі.

2.2 Історія виникнення дитячого самоврядування.

2.3 Дебатні клуби та клуби цікавих зустрічей.

3. Учнівське самоврядування (28 год.)

Теоретична частина.

3.1 Учнівське самоврядування і його завдання.

3.2 Як організувати учнівське самоврядування.

3.3 Структура учнівського самоврядування, функції учнівського самоврядування.

3.4 Учнівське самоврядування у школі і середовищі.

3.5 Розподіл обов’язків в органах учнівського самоврядування.

3.6 Права й обов’язки учнів.

3.7 Зміст діяльності самоврядування.

3.8 Напрямки роботи комісій. Планування роботи.

3.9 Інформаційно-рекламні вісники. Роль педагога-консультанта в розвитку самоврядування.

3.10 Нормативні документи (статут, положення про вибори).

Практична частина.

3.11 Ділова гра «Вибори».

3.12 Диспут «Секрети керівництва».

3.13 Бесіда «Шкільні прес-центри».

3.14 Бесіда «Готуємо збори».

4. Теорія лідерства (20 год.)

Теоретична частина.

4.1 Поняття: лідерство, його походження.

4.2 Лідери і керівники. Лідери й авторитети.

4.3Лідери і менеджери.

4.4Лідерство як потреба самовираження, самореалізації людини.

4.5Історичні стилі керівництва (оглядово). Права й обов’язки лідера.

4.6Портрети та образи лідерів різних віків, різних країн.

Практична частина.

4.7Зустріч із лідером державних організацій.

4.8Зустріч із лідером недержавних організацій.

4.9 Тренінгове заняття «Лідер у кожному з нас».

4.10 Тест «Пізнання себе з точки зору лідерства».

5. Комісії Парламенту дітей (16 год.)

Теоретична частина.

5.1 Функції та завдання комісій.

5.2 Програми та плани роботи комісій.

5.3 Документація. Банк даних про Комісії Парламенту. (захисту прав дитини та допомоги у проблемних ситуаціях; екології, спорту та здорового способу життя; загальної та додаткової освіти; культури та дозвілля; інформації; з питань роботи з дітьми молодшого та середнього віку; мандатна; виборча.)

5.4 Обов’язки членів комісії.

Практична частина.

5.5 Ситуаційна гра «Створення комісії».

5.6 Ділова гра «Розроблення плану роботи комісій».

5.7 Написання проекту для роботи в комісіях.

5.8 Обговорення шляхи реалізації проекту

6. Атрибутика Парламенту дітей (16 год.)

Теоретична частина.

6.1 Створення емблема.

6.2 Написання девізу, салогану.

6.3 Написання пісні та підбір фонограми.

6.4 Виготовлення прапору.

Практична частина.

6.5 Конкурс на кращий девіз.

6.6 Конкурс на кращий салоган та пісню.

6.7 Конкурс на кращий прапор.

6.8 Конкурс на кращу емблему.

7. Організація заходів, акцій (24 год.)

Теоретична частина.

7.1 Методика проведення заходів.

7.2 Підбір літератури для написання сценарію.

7.3 Написання сценарію.

7.4 Фінансове забезпечення свят.

7.5 Зустріч з потенційними спонсорами закладу

7.6 Розподіл доручень під час проведення заходу.

Практична частина (8 годин).

7.7 Проведення акції, свята, флеш мобу, брифінгу.

8. Робота зі школярами молодшого шкільного віку (16 год.)

Теоретична частина.

8.1 З історії дитячих організацій України.

8.2 Федерація дитячих організацій України.

8.3 Програма Федерації дитячих організацій України.

8.4 Участь учнів молодшого шкільного віку (7–10 років) у проекті «Я – родина – Батьківщина».

Практична частина (8 годин).

8.5 Розроблення проектів для учнів молодшого шкільного віку за темами: «Край мій Лелечий», «Котигорошко», «Помагайко», «Повір у себе».

9. Інформаційне забезпечення діяльності органів дитячого самоврядування (12 год.)

Теоретична частина.

9.1 Створення інформаційного центру, банку даних.

9.2 Випуск газети, інформаційних матеріалів.

Практична частина.

9.3 Створення власної газети.

9.4 Публікація заміток у пресі.

9.5 Висвітлення роботи органу учнівського самоврядування в ЗМІ (4 год.).

Основний рівень, перший рік навчання.

Навчально-тематичний план

Тема Кількість годин
теоретичних практичних всього
Вступ 4 - 4
Зміст діяльності комісій органів учнівського самоврядування 8 - 8
Утворення та розвиток малої групи 20 12 32
Лідерство і керівництво в групах 24 22 46
Групові конфлікти 10 6 16
Діяльність дитячого парламенту районного та шкільного рівнів 14 12 26
Організація, підготовка та проведення сесій 12 12 24
Робота з молодшими школярами згідно з напрямком «Я – родина – Батьківщина» 8 16 24
Інформаційне забезпечення діяльності органів дитячого самоврядування 12 24 36
Разом 112 104 216

Зміст програми

1. Вступне заняття (4 год)

Теоретична частина.

1.1 Поняття самоврядування. Його мета і завдання.

1.2 Види самоврядування.

2. Зміст діяльності комісій органів учнівського самоврядування (8 год)

Теоретична частина.

2.1 Організаційні питання діяльності комісій.

2.2Робота організаційного комітету учнівського самоврядування.

2.3Засідання робочих груп (4 год.).

3. Утворення та розвиток малої групи (32 год)

Теоретична частина.

3.1 Розвиток малої групи.

3.2 Групові норми і нормативна поведінка.

3.3 Концепція референтних груп особистості.

3.4 Поняття згуртованості.

3.5 Міжособистісна сумісність.

3.6 Вплив меншості на групу.

3.7 Конформізм та конформність.

3.8 Чотири етапи розвитку групи

3.9 Методи і прийоми керування груповою динамікою.

3.10 Конструктивна робота у групі

Практична частина.

3.11 Тренінги на взаємодію та поведінку лідера в групі.

3.12 Тренінгове заняття «З’ясування причин агресії»

3.13 Тренінгове заняття «Причини страхів»

3.14 Тренінгове заняття «Самоінтеграція у творчості»

3.15 Тренінгове заняття «Самоінтеграція у творчості»

3.16 Тренінгове заняття «Корекція самооцінки»

4. Лідерство і керівництво в групах (46 год)

Теоретична частина.

4. 1 Поняття про лідерство і керівництво. (4 год.)

4.2. Теорії походження лідерства і керівництва. (4 год)

4.3 Стилі лідерства і керівництва. (4 год.)

4.4 Проблема прийняття групового рішення. (4 год)

4.5 Групове завдання. (4 год)

4.6 Етапи прийняття рішення. (4 год)

Практична частина.

4.7Анкетування на виявлення схильностей до лідерства.

4.8 Організаційні й комунікативні здібності.

4.9 Тренінгове заняття «Хто такий лідер», «Який я лідер?»

4.10 Тренінгове заняття «Який я лідер?».

4.11 Тренінгове заняття «Співпереживання – основа дружніх стосунків»

4.12 Тренінгове заняття «Його величність слово»

4.13 Тренінгове заняття «Який я?»

4.14Тренінгове заняття «Формування комунікативних навичок»

4.15 Тренінгове заняття «Формування навичок виходу конфліктної ситуації»

4.16 Тренінгове заняття «Толерантна особистість»

4.17 Тренінгове заняття «Тренінг ділового спілкування»

5. Групові конфлікти (16 год)

Теоретична частина.

5.1 Що таке конфлікт. Природа конфлікту.

5.2 Основи конфліктології: типи критики.

5.3 Методи нейтралізації негативних емоцій.

5.4 Конструктивний стан та поведінка в конфліктній ситуації.

5.5 Способи вирішення конфліктів.

Практична частина.

5.6 Тренінгове заняття «Шляхи подолання конфліктів».

5.7 Тренінгове заняття «Асоціація»

5.8 Тренінгове заняття «Вибір проблемних ситуацій спілкування»

6. Діяльність дитячих парламентів міського та шкільного рівнів (26 год)

Теоретична частина.

6.1 Виїзди в школи. Програма діяльності. (14 год.)

Практична частина. Відкриті заняття парламенту.

6.2 Тренінгове заняття «Скарбничка успіхів »

6.3 Тренінгове заняття «Емоції», «Бджоли»

6.4 Тренінгове заняття «П’ять добрих слів»

6.5 Тренінгове заняття «Машина часу», «Скульптура»

6.6 Тренінгове заняття «На якого героя я схожий»

6.7 Тренінговезаняття «Приємні спогади»

7. Організація, підготовка та проведення сесій (24 год)

Теоретична частина.

7.1 Методика проведення сесій дитячого парламенту.

7.2 Документація (програми, план проведення пленарних засідань)

7.3 Проведення засідань комісій.

7.4 Проект рішення сесій.

Практична частина.

7. 5 Ділові, рольові, ситуаційні ігри під час сесії міського парламенту.

8. Робота з молодшими школярами (24 год)

Теоретична частина.

8.1 Згідно з програмою ФДОУ «Я – родина – Батьківщина» (4 год).

8.2 Згідно з програмою ФДОУ «Сім криниць людяності» (4 год).

Практична частина.

8.3 Робота над темами «Криниця пам’яті»,

8.4 Робота над темами «Криниця доброти»,

8.5 Робота над темами «Криниця милосердя».

9. Інформаційне забезпечення діяльності органів дитячого самоврядування (36 год)

Теоретична частина.

9.1 Збір інформаційних матеріалів:

- До Дня миру «Хай буде мир на всій Землі»

- До Дня українського козацтва «Покрова – покровитель козаків»

- До Дня української мови та писемності

- До міжнародного Дня толерантності

- До Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом

- Збір інформаційних матеріалів для написання збірки українських народних звичаїв та традицій «Хто минуле забуває – той майбутнього немає»

Практична частина.

9.2 Випуск газети (До Дня миру, Покрови, писемності та мови, толерантності, новорічних свят, Святого Валентина, до Дня гумору. Чорнобильської катастрофи, до Дня Перемоги, до Дня захисту дітей, випуск гумористичного номеру «Канікули, канікули, скучати нам вже ніколи»).

Прогнозований результат

Вихованці повинні знати:

–​ зміст діяльності комісій органу учнівського самоврядування;

–​ теорію лідерства;

–​ методику проведення сесій;

–​ способи вирішення конфліктів.

Вихованці повинні вміти:

–​ проводити засідання робочих груп;

–​ розв’язувати конфлікти;

–​ складати програму діяльності шкільного парламенту;

–​ складати проекти рішення сесій.

Вихованці повинні набути досвіду:

–​ організації відкритого засідання парламенту;

–​ проведення пленарних засідань;

–​ проведення масових заходів;

–​ зборі інформаційних матеріалів.

Основний рівень, другий рік навчання.

Навчально-тематичний план

Тема Кількість годин
теоретичних Практичних Всього
Вступне заняття 4 4
Формування команди активу органу дитячого самоврядування 12 12 24
Організація навчання лідерів 36 12 48
Збір лідерів як форма набуття практичного досвіду 12 12 24
Мистецтво спілкування 12 12 24
Організація, підготовка та проведення заходів, акцій, маніфестацій 18 18 36
Робота з молодшими школярами згідно з напрямом «Я – родина – Батьківщина» 12 14 26
Інформаційне забезпечення діяльності органів самоврядування 12 18 30
Разом 118 98 216

Зміст програми

1. Вступне заняття (4 год)

Теоретична частина.

1.1 Діяльність учителя – це духовна творчість, в якій він художник, а виховання – мистецтво (В. О. Сухомлинський).

2. Формування команди активу органу дитячого самоврядування (24 год)

Теоретична частина.

2.1 Згуртування команди активу, ради лідерів.

2.2 Формування команд з метою реалізації окремих завдань відповідно до програми та планів діяльності (6 год).

2.3 Розподіл доручень.

2.4 Функціональні обов'язки кожного члена команди.

Практична частина.

2.5 Тренінгове заняття «Я і мій колектив»,

2.6 Тренінгове заняття «Лідер і його команда».

2.7 Тренінгове заняття Коло порад,

2.8 Тренінгове заняття перехідний мікрофон.

2.9 Тренінгове заняття «Формування комунікативних навичок»

2.10 Тренінгове заняття «Співпереживання – основа дружніх стосунків»

3. Організація навчання лідерів (48 год)

Теоретична частина.

Проводиться за окремим планом (згідно з планом роботи комісій дитячого парламенту на рівні школи, району).

- Модель молодіжного самоврядування.

- Молодіжне самоврядування міста.

- Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

- Закон України «Про молодіжне самоврядування в Україні»

- Історія виникнення місцевого самоврядування.

- Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Його історія і сучасність.

- Етапи становлення місцевого самоврядування в країні.

- Методика проведення сесій Парламенту дітей.

- Функціональні обов’язки депутатів міського та обласного парламентів під час сесій та у меж сесійний період.

- Функції та завдання комісій, програми та плани роботи.

- Права дитини: від витоків до сьогодення (4 год).

- Основні положення Декларації прав дитини.

- Конвенція ООН про права дитини, її зміст.

- Захист прав дітей в українському законодавстві (4 год).

- Знаємо та реалізуємо свої права. Від навчання – до дії.

- Періодизація молодіжного самоврядування у українській школі.

- Політклуби та клуби цікавих зустрічей.

Практична частина.

Тренінгові заняття, ділові ігри, аналіз своїх якостей, дій.

4. Збір лідерів як форма набуття практичного досвіду (24 год)

Теоретична частина. Програми зборів лідерів. Тематика інтерактивних форм роботи з лідерами. Пленарні засідання органів учнівського самоврядування. Засідання робочих груп.

Практична частина. Ділові, ситуаційні ігри, тренінгові вправи.

5. Мистецтво спілкування (24 год)

Теоретична частина. Поняття про комунікацію та її різновиди. Спілкування як взаємодія. Бар’єри спілкування. Механізми взаєморозуміння. Поняття про способи впливу.

Практична частина. Анкетування та тренінгові заняття з метою оволодіння мистецтвом спілкування.

6. Організація, підготовка та проведення заходів, акцій, маніфестацій (36 год)

Теоретична частина. Методика, підбір методичної літератури, розподіл доручень, фінансове забезпечення заходів.

Практична частина. Написання сценаріїв для заходів.

7. Робота з молодшими школярами (26 год)

Теоретична частина. Заходи згідно з програмою ФДОУ «Я – родина – Батьківщина»

Практична частина. Робота над темами «Моя країна – Україна», «Мій рідний край, моя земля».

8. Інформаційне забезпечення органів дитячого самоврядування (30 год)

Теоретична частина. Збір інформаційних матеріалів.

Практична частина. Випуск газети.

Прогнозований результат

Вихованці повинні знати:

–​ основні поняття про комунікацію;

–​ механізми взаєморозуміння.

Вихованці повинні вміти:

–​ самостійно формувати команду та її актив;

–​ планувати свою роботу;

–​ аналізувати роботу свого колективу;

–​ володіти мистецтво спілкування.

Вихованці повинні набути досвіду:

–​ управління учнівським колективом;

–​ підготовки сценаріїв для заходів;

–​ випуску шкільної газети.

Вищий рівень, перший рік навчання.

Навчально-тематичний план

Тема Кількість годин
теоретичних практичних всього
Вступне заняття 4 - 4
Особистість у структурі групових відносин 9 9 18
Індивідуально-психологічні особливості особистості 6 12 18
Ключові компетентності особистості 6 20 26
Організація, підготовка та проведення сесій 12 12 24
Організація, підготовка та проведення заходів, акцій, маніфестацій 18 18 36
Робота з молодшими школя​рами згідно з напрямом «Я – родина – Батьківщина» 12 15 27
Інформаційне забезпечення діяльності органів дитячого самоврядування 15 24 39
Підбиття підсумків діяльності органів дитячого самоврядування за певний період 6 6 12
Консультпункт 9 - 9
Підсумкове заняття 3 - 3
Разом 100 116 216

Зміст програми

1. Вступне заняття (3 год)

Теоретична частина. Наша особистість це сад, а наша воля її садівник (В. Шекспір).

2. Особистість у структурі групових відносин (18 год)

Теоретична частина. Особистість як об’єкт і суб’єкт спілкування. Структура особистості. Роль як реалізація статусу і позиції особистості.

Практична частина. Лабораторні заняття. Самопізнання, тренінгові заняття на тему «Я особистість».

3. Індивідуально-психологічні особливості особистості (18 год)

Теоретична частина. Теоретичні засади вивчення індивідуально- психологічних особливостей особистості. Методики діагностики особистості.

Практична частина. Діагностика характеру, темпераменту, схильностей.

4. Ключові компетентності особистості (27 год)

Теоретична частина. Розвиток ключових компетентностей як ефективний інструмент для життєвого самоствердження.

Практична частина. Експериментальне вивчення ключових компетентностей та схильностей до лідерства. Цикл тренінгових вправ для розвитку ключових компетентностей.

5. Організація, підготовка та проведення сесій (24 год)

Теоретична частина. Методика проведення сесій. Документація (програми, план проведення пленарних засідань, засідань комісій, проект рішення сесій).

Практична частина. Ділові, рольові, ситуаційні ігри.

6. Організація, підготовка та проведення заходів, акцій, маніфестацій (36 год)

Теоретична частина. Методика, підбір методичної літератури, розподіл доручень, фінансове забезпечення заходів.

Практична частина. Написання сценаріїв заходів.

7. Робота з молодшими школярами (27 год)

Теоретична частина. Згідно з напрямом ФДОУ «Я – родина – Батьківщина».

Практична частина. Робота над темами «Козацькому роду нема переводу», «Земля – наш спільний дім», «Я прагну жити в мирі та дружбі».

8. Інформаційне забезпечення органів дитячого самоврядування (39 год)

Теоретична частина. Збір інформаційних матеріалів. Створення банку даних.

Практична частина. Випуск газети.

9. Підбиття підсумків діяльності органів дитячого самоврядування (12 год)

Теоретична частина. Визначення кращого дитячого парламенту. Організація і проведення рейтингових опитувань, обробка результатів.

Практична частина. Конкурсна програма «Лідер року», «круглі столи», обмін досвідом.

10. Консультпункт (9 год)

Теоретична частина. Допомога лідерам районних (шкільних) парламентів із питань самоуправління в дитячому колективі.

11. Підсумкове заняття (3 год)

Теоретична частина. Захід, підготовлений дітьми на основі вивченого матеріалу.

Прогнозований результат

Вихованці повинні знати:

–​ поняття та структуру особистості;

–​ поняття ключових компетентностей;

–​ теоретичні засади вивчення індивідуально-психологічних особливостей особистості.

Вихованці повинні вміти:

–​ координувати роботу свого учнівського парламенту;

–​ готувати проект рішення сесії;

–​ проводити рейтингові опитування;

–​ організовувати консульпункт.

Вихованці повинні набути досвіду:

–​ організації учнівського самоврядування в навчальному закладі;

–​ публічного виступу;

–​ організації та проведення акцій, конференцій;

–​ участі у зборах лідерів.

Орієнтовний перелік обладнання для організації роботи гуртка

Основне обладнання Кількість
Матеріали
Папір А4 необм.
Ватман необм.
Стікери необм.
Маркери необм.
Фломастери необм.
Гумка необм.
Навчально-технічне обладнання
Проектор 1 шт.
Екран 1 шт.
Комп’ютер 1 шт.
Принтер 1 шт.
Сканер 1 шт.

Література

1.​ Главацька О. Л. Основи самовиховання особистості : навчально-методичний посібник / О. Л. Главацька. – К. : Кондор, 2008. – 227 с.

2.​ Діяльність органів учнівського самоврядування // Шкільний світ. – 2008. – № 1.

3.​ Доценко Т. Ділові папери в роботі органів самоврядування дітей та учнівської молоді : методичний посібник / Т. Доценко. – Біла Церква, 2009. – 240 с.

4.​ Доценко Т. Організаційно-правова база діяльності органів самоврядування дітей та учнівської молоді : методичний посібник / Т. Доценко. – Біла Церква, 2009. – 256 с.

5.​ Доценко Т. Організація навчання лідерів органів самоврядування дітей та учнівської молоді : методичний посібник / Т. Доценко. – Біла Церква, 2009. – 248 с.

6.​ Капська А. Й. Соціальна педагогіка : підручник / А. Й. Капська. – Вид. 4-те, виправл. та доп. – К. : Центр навчальної літератури, 2009. – 488 с.

7.​ Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія : підручник / М. Н. Корнєв, А. Б. Коваленко. – К., 1995. – 304 с.

8.​ Коробко С. Л. Робота психолога з молодшими школярами : методичний посібник / С. Л. Коробко, О. І. Коробко. – К. : Літера ЛТД, 2006. – 416 с.

9.​ Михайльчук Ю. О. Діагностика лідерських якостей особистості : методичний посібник / Ю. О. Михайльчук, Е. З. Івашкевич. – Рівне, 2006. – 52 с.

10.​ Оржеховська В. М. Ковганич Г. Г. Учнівське самоврядування: пошук ефективних моделей і технологій : навчально-методичний посібник / В. М. Оржеховська, Г. Г. Ковганич. – 2007.

11.​ Основні компетентності учнів загальноосвітньої школи // Психолог. – 2009. – № 45. – 26 с.

Кiлькiсть переглядiв: 2078

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930