Програма творчого об'єднання «Маленькі розумнички»

гуртка «Розумні дошкільнята»

Автор:

Мазур Мирослава Володимирівна - керівник творчого об'єднання «Маленькі розумнички» гуртка «Розумні дошкільнята» Будинку дитячої та юнацької творчості «Дивоцвіт», Дарницького району м. Києва

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

У дошкільному віці закладаються основи психічного здоров'я, характеру, здібностей, особливостей самосвідомості дітей, багаж знань, з яким дитина піде до школи. Такі досягнення є передумовою для гармонійного розвитку дитини на наступних етапах навчання, підґрунтям для вивчення шкільних наук.

Актуальність навчальної програми «Розумні дошкільнята» пов'язана з проблемою психологічної готовності дітей до шкільного навчання. Навчаль­на програма «Розумні дошкільнята» допоможе майбутнім першокласникам достойно пройти тестування в школах, гімназіях, ліцеях та адаптуватися до шкільного процесу. У структурі психологічної готовності розглядають інте­лектуальну (розумову) готовність, особистісну (соціальну, мотиваційну), фі­зіологічну (емоційно-вольову), фізичну готовність.

Створення навчальної програми обумовлено необхідністю надання дошкільної освіти дітям, які досягли 5-річного віку (згідно Закону України від 06.07.2010 № 2442-УІ «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» та Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на пе­ріод до 2017 року). Навчальна програма орієнтована на дітей, які не відвідують дитячі садки або на таких, що потребують додаткової підготовки.

Особливий акцент у змісті програми зроблено на пізнавальний та мов­леннєвий розвиток дітей у процесі ігрової діяльності. Проведення навчального процесу в ігровій формі з використанням інтерактивних методик, аудіо- та відеотехніки, яскравого дидактичного ілюстрованого матеріалу дають мож­ливість досягти поставлених цілей у підготовці дітей до школи.

Пропонована програма побудована на основі компетентнісного та особистісно-орієнтованого підходів.

В основу навчальної програми покладені вимоги Базового компоненту дошкільної освіти та основні положення базових програм розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», «Я у світі» та «Малятко». Тому навчальна програма «Розумні дошкільнята» дотримуватиметься освітніх лі­ній: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі культури», «Гра дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини», що забезпечує безперервність змісту освітніх ліній дошкільної та початкової ланок.

Навчальна програма реалізується у гуртку гуманітарного напряму та спрямована на вихованців віком 5-6 років за початковим рівнем.

Мета програми: створення сприятливої атмосфери для всебічного роз­витку дітей, бажання дітей вчитися, формування умінь та навичок, відповідно до віку: розвиток мови, мислення, пам'яті, творчих здібностей. Підготовка дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі, шляхом інтелектуального та особистісного розвитку.

Основні завдання навчальної програми:

- формувати позитивну шкільну мотивацію;

- розвивати творчі здібності, уяву, пам'ять та зоровий аналіз;

- вивчати букви, складати з них склади, прості слова;

- підготувати руку до письма, розвивати дрібну моторику рук; навчати елементам письма;

- формувати у дітей початкові математичні та геометричні уявлення, розвивати логічне мислення, логіко-математичні здібності;

- збагачувати словниковий запас дітей;

- розвивати охайність, терпіння і вміння доводити розпочату справу до кінця, працювати в команді;

- формувати загальні поняття дитини про навколишній світ; виховувати любов до рідної країни, її природи і людей.

Кредо програми: «Навчаємось - граючись!». Основними формами організації навчальної діяльності у гуртку є дидактична гра, гра-подорож, сюжетно-рольова гра, логіко-математична гра, гра-змагання, сенсомоторика, читання казок. Особливий акцент у змісті програми - розвиваючи ігри, мультфільми, пісні, вірші, загадки, тощо.

Навчальна програма передбачає 1 рік навчання: 144 год. на рік, 4 год. на тиждень.

Навчальна програма охоплює такі предмети: «Математика + логіка», «Навчання грамоти + розвиток зв'язного мовлення». Структура занять вклю­чає три види роботи, які відповідають складовим частинам програми - розвиток логіко-математичного мислення, навчання грамоти, підготовка руки до письма.

Кожне заняття містить теоретичну частину і практичне виконання за­вдань, яким приділяється основна увага. Програма передбачає завдання для індивідуального та колективного виконання. Для різноманітності уроків та стимулювання інтересу до навчання застосовуватиметься варіативність форм та методів навчання відповідно до віку, наприклад, пізнавальні ігри, ілюстрація, розповідь, бесіда, вирішення проблеми, тощо. Лінійний спосіб побудови навчальної програми «Розумні дошкільнята» свідчить про те, що матеріал поступово ускладнюватиметься, за висхідною лінією, за принципом руху від простого до складного. Новий навчальний матеріал викладатиметься на основі вже вивченого й у тісному взаємозв'язку з ним.

Формами контролю за результативністю навчання є щоденні виконання домашніх завдань, що стимулює систематичність навчального процесу, підсумкові заняття після кожного теми, опитування, виконання контрольних вправ, а також відкриті уроки для батьків у кінці кожного півріччя.

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема теоре­тичних прак­тичних усього
Вступ 2 - 2
Модуль 1. Цікава математика та логіка 24 46 70
Розділі.1 Світ чисел та цифр 6 18 24
Розділ1.2. У світі форм і величин 8 12 20
Розділі.3 Світ простору і часу 8 18 26
Модуль 2. Вчимося читати та писати 38 32 70
Розділ 2.1. Світ букв і звуків 20 10 30
Розділ 2.2. Чарівне слово - з нього складається мова 10 10 20
Розділ 2.3 Казки довкола нас 8 12 20
Підсумок - 2 2
Разом 64 80 144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступ (2 год.)

Теоретична частина. Знайомство з дітьми. Ознайомлення з правилами поведінки у навчальному приміщенні, правилами користування книжками, зошитами, ручкою, олівцем, маркером.

Модуль 1. Цікава математика та логіка (70 год.)

Розділ 1.1 Світ чисел та цифр (24 год.)

Теоретична частина. Поняття «число» і «цифра». Числа від 1 до 10, їх написання. Кількісна та порядкова лічба від будь - якого числа до 10, від 10 до будь - якого числа. Встановлення відповідності між цифрою та відповід­ною кількістю множин. Властивості натурального ряду чисел. Порівняння двох множин за кількістю. Встановлення рівності. Знаки плюс (+), мінус (-), дорівнює (=), більше, менше. Дії додавання і віднімання,

Практична частина. Написання цифр. Виготовлення цифр за допомогою пластиліну. Ігри на додавання, віднімання, порівняння. Ігри на розвиток початкових логічних прийомів та арифметичних завдань.

Розділ 1.2 У світі форм і величин (20 год.)

Теоретична частина. Класифікація предметів за визначеними параметрами. Геометричні фігури, їх форми (площинні: круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, багатокутник, об'ємні: куля, куб, циліндр, конус). Одиниці вимірювання довжини (см, м), маси (кг), об'єму (л). Спосіб вимірювання величин. Поняття «лінійка», «ваги».

Практична частина. Малювання фігур різних форм та розмірів. Ігри на визначення форм геометричних фігур. Вимірювання довжини предметів за допомогою лінійки. Визначення маси та об'єму предметів за допомогою вагів та ємностей. Порівняння предметів за висотою, вагою, шириною, довжиною, товщиною, загальною величиною.

Розділ 1.3 Світ простору і часу (26 год.)

Теоретична частина. Розташування предметів у просторі (вгорі, внизу, ліворуч, праворуч, попереду, позаду, посередині). Напрямки руху: вперед, назад, ліворуч, праворуч. Диференціювання понять: далеко, близько, поруч, подалі. Одиниці часу: хвилина, година, доба, тиждень, місяць, рік. Часові поняття: зараз, згодом, раніше, пізніше, сьогодні, завтра, вчора, швидко, повільно. Ознайомлення з різними видами годинників та календарів та користу­ватися ними.

Практична частина. Малювання предметів у просторі. Ігри на визна­чення та розташування предметів. Вправи на визначення напрямку руху. Визначення відстані. Вправи на визначення часу за допомогою годинників. Складання розповіді з використанням теперішніх, минулих та майбутніх дій. Вправи на послідовність подій.

Модуль 2. Вчимося читати та писати (70 год.)

Розділ 2.1. Світ букв і звуків (30 год.)

Теоретична частина. Вивчення букв (А - Я). Мовні і немовні звуки. Приголосні і голосні звуки. Тверді та м'які приголосні звуки. Наголошені склади у словах. Звуковий аналіз найпростіших за будовою слів.

Практична частина. Написання букв. Вправи на визначення голосних та приголосних звуків, порівняння твердих та м'яких приголосних звуків. Ліплення букв за допомогою пластиліну. Вивчення віршів, загадок, прислів'їв.

Ігри на визначення букв за допомогою пантоміми та артикуляції.

Розділ 2.2. Чарівне слово - з нього складається мова (20 год.)

Теоретична частина. Поняття «слово», «речення». Поняття «склади». Поділ слова на склади. Слова, як засіб вираження думок. Слова, що означа­ють назви предметів (іменник). Слова, що означають ознаки предметів (прикметник). Слова, що означають дії предметів (дієслово). Слова, близькі за значенням (синоніми). Слова, протилежні за значенням (антоніми). Слова, що вимовляються однаково, але різні за значенням (омоніми). Слова з уза­гальненим значенням.

Практична частина. Читання слів по складам. Вправи на визначення іменників, дієслів у реченнях. Пошук синонімів, антонімів у текстах казках. Ігрові вправи.

Розділ 2.3 Казки довкола нас (20 год.)

Теоретична частина. Правила поводження з книжкою. Літературні жанри (казки, оповідання, розповідь). Загадки. Прислів'я. Вірші.

Практична частина. Читання казок, оповідань, віршів. Перегляд муль­тфільму за мотивами казки. Характеристика героїв казки. Декламування вір­шів. Інсценування казки. Створення пальчикового театру за мотивами казки.

Підсумок (2 год.)

Практична частина. Підведення підсумків роботи гуртка. Постановка пальчикового театру.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

- значення мовлення для людини;

- поняття «речення», «слово», «склад», «звук» і «букву», як одиниці мовлення

український алфавіт;

- слова, що означають предмети, їх ознаки та дії; слова близькі та протилежні за значенням; відмінність між буквою і звуком; голосні та приголосні звуки; правила поділу на склади;

- цифри у межах 0 - 9, утворення числа 1 -10 з одиниць та з двох менших чисел.

числову рівність, нерівність, відношення «на скільки більше?», «на скільки менше?», «порівну», «стільки ж»;

- дії додавання і віднімання, використання знаків плюс (+), мінус (-), дорівнює (=)

одиниці часу та їх складові: хвилина, година, доба (частини доби ранок, день, вечір, ніч), тиждень (назви днів тижня та їх послідовність), мі­сяць (назви 12 місяців та їх послідовність), рік (пори року - весна, літо, осінь, зима);

- основні одиниці вимірювання різних величин: довжини (см, м), маси (кг), об'єму (л); має навички вимірювання за допомогою умовної мірки;

- назви, властивості геометричних фігур (площинні: круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, багатокутник, об'ємні: куля, куб, циліндр, конус);

Вихованці мають вміти:

- ефективно спілкуватися рідною мовою;

грамотно розмовляти, вживати прості й складні речення;

- вести діалог невимушено, підтримувати розмову на запропоновану тему;

- самостійно складати монологічні висловлювання різних типів; розповідати напам'ять невеликі віршовані твори, складати і відгадувати загадки;

- правильно сидіти за столом, тримати олівець і ручку;

- орієнтуватися на сторінці книжки, альбому, зошита, в межах клітинки та ліній у зошитах з лінованою основою;

- координувати рухи очей і кисті руки та впевнено рухатися по площині, вздовж рядка при виконанні графічних завдань;

- рахувати в межах першого десятка різними способами (лічба кількісна, порядкова, у прямому та зворотному напрямках, лічба від заданого числа);

- порівнювати предмети за висотою, вагою, шириною, довжиною, товщиною, загальною величиною, здійснювати класифікацію за цими ознаками;

- розпізнавати геометричні фігури (площинні: круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, багатокутник, об'ємні: куля, куб, циліндр, конус); знаходити подібні форми у навколишніх предметах, малювати /складати пред­мети з різних геометричних фігур або визначати фігури у заданому малюнку, візерунку тощо;

- орієнтуватися у розташуванні предметів у просторі (вгорі, внизу, ліво­руч, праворуч, попереду, позаду, посередині тощо), визначати відстань, ви­користовуючи поняття: далеко - близько, поруч - далі;

- визначати розташування предметів відносно себе і будь-якого преді та, розміщувати предмети на площині (на столі, в зошиті);

- диференціювати та правильно вживати часові поняття: сьогодні, завтра, вчора, зараз, згодом, раніше, пізніше;

- орієнтуватися у часі за допомогою годинника (в межах півгодини за циферблатом) та календаря, користуватися ними.

ЛІТЕРАТУРА

1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у світі"/М-во освіти у науки України, Акад. пед. наук України; наук. ред. та упорядн. О.Л. Кононко. - К.: Світоч.

2. Базова програма розвитку дітей старшого дошкільного віку "Впевнений старт" М-во освіти і науки України, Київ, 2014

3. Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Як навчити малюка читати: тести та ігри для дітей 5-6 років. - Тернопіль, Навчальна книга, 2007 р.

4. Волошина В. Готуємо дитину до навчання в школі//Рідна школа.— 2003.—№ 6—С.49-53.

5. Гончаренко С.А., Богуславська Л.О., Кондратенко Н.О. Визначення готовності дитини до шкільного навчання: Методичні рекомендації.— К.:2000—69 с.

6. Гресь А. Рік до школи- Х.: видавництво "Основа", 2014.

7. Дубчак О. Дитина йде до школи: радощі й турботи // Початкова школа.—2003.—№4. — С. 52-55.

8. Захарійчук М. Д. Дитяча грамота для дошкільнят.- Київ, видавнитво "Літера", 2012.

9. Коробко С.Л., Кондратенко Л.О. Визначення психологічної готовності дитини до шкільного навчання // Початкова школа.—1988.—№ 7.—С.62-70.

9. Ілляшенко Т. Про готовність дітей до шкільного навчання // Початкова школа.—2002.

—№ 3.—С.69-71.

10. Кулик В.Г. Наступає пора готувати дітей до школи // Журнал для батьків.— 2001.—№ 1.

—Є.12-13.

11. Ліщинська Л. Щоб діти йшли до школи залюбки // Початкова школа.— 1999.—№3.—С.3-4.

12. Марочко Г. Педагогічні погляди В. Сухомлинського на підготовку дітей до школи в родині //Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.—Тернопіль, 2002.-Вид. 5.—С.332-335.

13. Мішина Л.С. Зошит до школярика.-Х.: видавницто "Ранок".

14. Побірченко Н. Родинна педагогіка В.Сухомлинського про підготовку дитини до школи // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.— Тернопіль, 2002.-Вид.5.—С.300-303.

15. Покроєва Л. Проблеми підготовки до навчання шестилітніх першокласників // Початкова школа.—2003.—№ 1.—С.7-9.

16. Проскура О.В. Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками.— К.: Освіта, 1998.—198 с.

18.Тести для підготовки до школи, серія Я готуюся до школи, видавництво "Перо", 2014.

20. Організація освітнього процесу від вересня до травня.-. К.: Основа, 2014.

21. Фесюков Л.Б. Виховуємо казкою. -Х: видавництвово "Ранок".

22. Плотникова О.М. Серія Школа раннього розвитку.Х.: видавництво "Школа", 2011.

Кiлькiсть переглядiв: 1099

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930